Sunday, August 30, 2009

سیری در تاریخ شراب بهشتی، کوکا-کولا

 مي خوام براي تمام دنيا کوکا بخرم"

"و جنات تجري من تحتها...."!!!!


کوکاکولا© در هشتم ماه مه سال 1860، در آتلانتا از ايالت جورجياي آمريکا توسط داروسازي به نام جان پمبرتون توليد شد.  او فرمول اين نوشيدني را در يک کتري سه پايه در حياط خانه اش آماده نمود.وي عصاره ي کوکاکولا© را ساخته و به داروخانه ي Jacob برد. اين عصاره در آنجا توسط مشتريان امتحان شد و کيفيت آن "عالي" برآورد شد. فروش اين نوشيدني گازدار با قيمت شيشه اي 5 سنت به مردم شروع شد. آب کربنات با اين عصاره مخلوط شد تا محصولي به دست آيد که در عين حال "سرحال آور و خوشمزه" باشد. اين شعار تبليغاتي کوکولا شد: "سرحال آور و خوشمزه" "Delicious and Refreshing"©


لوگوي معروف کوکاکولا© را که تا به امروز بدون تغيير باقي مانده همکار و کتابدار پمبرتون، فرنک رابينسون، به خط اسپنسري طراحي کرد.


اولين فروش کوکاکولا© در همان داروخانه ي Jacob در هشتم مه همان سال شروع شد. فروش سال اول روي هم رفته حدود 50 دلار شد. جالب اينجاست که هزينه اي که جان پمبرتون در اين سال کرده بود بيش از 70 دلار بود.


تا سال 1905، نوشيدني بدون الکل که به صورت يک نوشيدني نيرو زا به فروش مي رفت، حاوي مقاديري کافئين و همچنين دانه ي کولا بود که اين گياه خود غني از کافئين است.


در سال 1887، تاجر و داروساز آتلانتايي، آسا کندلر، فرمول کوکاکولا© را از مخترعش، جان پمبرتون به قيمت 2300 دلار خريداري کرد. تا اواخر سال 1890 کوکاکولا© تبديل به يکي از محبوب ترين نوشيدني هاي گازدار آمريکا شد که اين به خاطر بازاريابي قوي کندلر بود. فروش شرکت  کوکاکولا ©در دوره ي رياست آسا کندلر بين سالهاي 1890 و 1900 تا 4000درصد افزايش يافت.

زماني که کوکا-کولا براي نخستين بار به بازار آمد، دو ماده کليدي تشکيل دهنده ي آن کوکائين (بنزونيل متيل اکونين) و کافئين بودند. کوکائين آن از برگ گياه کوکا و کافئين آن از دانه هاي گياه کولا گرفته مي شد. (حرف K کولا براي بازاريابي بهتر تبديل به حرف  در Coca-Cola شد.)

کوکا  کوکائين





پمبرتون براي فرمول خود مي خواست که در هر گالن (3.78 ليتر) عصاره نوشابه، پنج اونس (حدودا 0.147 ليتر )برگ کوکا ريخته شود، که اين درصد قابل توجهي بود؛ اما در سال 1891 کندلر (بنيانگزار شرکت کوکا-کولا) ادعا کرد که فرمولش (که تفاوت زيادي با نسخه ي اصلي پمبرتون داشت) تنها حاوي يک دهم اين مقدار است. زماني کوکا-کولا حدود نه ميلي گرم کوکائين بازاي هر شيشه داشت، اما در سال 1903 اين مقدار حذف شد. کوکا-کولا هنوز هم داراي چاشني کوکائين است.

دانه هاي کولا-کافئين






دانه هاي کولا کار طعم دهنده را در کوکا- کولا انجام مي دهند، اما منبع کافئين نوشيدني هم هستند. مثلا در برچسب محتويات بطري هاي کوکا-کولايي که در انگلستان به فروش مي رسد نوشته شده "طعم دهنده ها (از جمله کافئين)".


دانه ي کولا حاوي تقريبا 2 تا 3.5 درصد کافئين است، طعم تلخي دارد . معمولا از آن در نوشيدني هاي غيرالکلي کولا استفاده مي شود. در سال 1911 دولت آمريکا  لايحه اي عليه استفاده از کافئين در کوکا-کولا ارائه داد به اميد آنکه کوکا-کولا کافئين را از فرمول خود حذف کند، که رد شد. به دنبال آن، در سال 1912 لايحه غذاي سالم و مواد مخدر اصلاح شد، که در پي آن کافئين به فهرست مواد "عادت آور" و "زيان آور" اضافه شد که بر اساس آن توليد کننده مي بايست نام آن را روي برچسب محصول خود درج کند. کوکا-کولا حاوي 34 ميلي گرم کافئين است، در حاليکه کوکاي رژيمي بدون کافئين حاوي . ميلي گرم است.


شواهدي قوي وجود دارند دال بر اينکه کافئين مي تواند استقامت بدني را تا حد زيادي بالا ببرد. به همين دليل، کافئين جزو مواد ممنوعه توسط کميته بين المللي المپيک (IOC) اعلام شده است. با اين همه، کوکا-کولا اسپانسر اصلي بازي هاي تابستاني المپيک 1996 بود.


فرمول

فرمول دقيق کوکا-کولا يک راز تجاري پرآوازه است. نسخه ي اصلي فرمول در خزانه اصلي بانک سان تراست در آتلانتا نگهداري مي شود. افسانه اي در بين مردم جا افتاده است که فقط دو نفر از مديران به فرمول دسترسي دارند، که هر کدام از آنها فقط نيمي از فرمول را دارند. اما حقيقت اينگونه است که کوکا-کولا قانوني دارد که دسترسي به فرمول را فقط به دو مدير محدود مي کند، و هر کدام همه ي فرمول را مي داند.


"مي خوام براي همه دنيا کوکا بخرم"





اصل آهنگ "مي خوام براي همه دنيا کوکا بخرم" به 18 ژانويه سال 1971 و به مهي غليظ بر مي گردد. بيل باکر (Bill Backer) کارگردان تبليغات راديويي کوکا-کولا به لندن سفر مي کرد تا دو ترانه سراي ديگر به نام هاي بيلي ديويس (Billy Davis) و راجر کووک (Roger Cook) را براي تنظيم يک تبليغ راديويي براي کوکا-کولا که قرار بود توسط گروه محبوب آوازخوانان نيو سيکرز (New Seekers) اجرا شود ببيند. همينکه هواپيما به نزدکي بريتانيا رسيد، مه غليظ در فرودگاه هيثرو لندن مجبورش کرد در فرودگاه شانون ايرلند فرود بيايد. مسافران که خيلي هم عصباني بودند مجبور شدند با هم در اتاقهاي تنها هتلي که در دسترس بود سر کنند يا در فرودگاه بخوابند. اعصاب همه به هم ريخته  بود و همه کلافه شده بودند.


صبح روز فردا، باکر ديد که مسافراني که شب پيش از همه عصباني تر بودند، حالا توي کافي شاپ فرودگاه و در انتظار اجازه ورود، مي خندند و با هم از بطري هاي کوکا-کولا تعريف مي کنند.


"همان لحظه خوب به يک بطري کوکا-کولا نگاه کردم. چشمم به واژه هاي آشناي آن خورد: "بيا يه کوکا بزنيم" که داشت به شيوه  اي لطيف مي گفت: "بيا يه کم کنار هم باشيم." و من مي دانستم که در همان لحظه اي که من در آنجا، در ايرلند بودم، اين حرف در تمام دنيا داشت گفته مي شد. خوب اين ايده ي اوليه بود: اينکه به کوکا به آن منظوري که اول اول طراحي شده نگاه نکنيم (يک مايع سرحال آور) بلکه به عنوان ذره ي کوچکي از همدمي بين مردم، فرمولي جهان پسند که به لحظاتي در کنار هم بودن کمک مي کند بهش نگاه کنيم. ((بيل بارکر، کتاب اهميت و تغذيه افکار)) The Care and Feeding of Ideas (New York: Times Books/Random House, 1993)


و آهنگي با همين مضمون متولد شد: "ميخوام براي همه دنيا کوکا بخرم"

گوش کنید


Lyrics - I"d Like to Buy the World a Coke


I"d like to buy the world a home and furnish it with love,
Grow apple trees and honey bees, and snow white turtle doves.
I"d like to teach the world to sing in perfect harmony,
I"d like to buy the world a Coke and keep it company.
(Repeat the last two lines, and in the background)
It"s the real thing, Coke is what the world wants today.


مي خوام براي همه دنيا يه خونه بخرم و با عشق فرشش کنم


درخت سيب توش بکارم، زنبور عسل، قمري سفيد توش بيارم.


ميخوام به دنيا ياد بدم تا يک صدا آواز بخونيم


ميخوام براي همه دنيا کوکا بخرم تا کنار هم باشيم.


(دو خط آخر تکرار، و در زمينه


اين خود خودشه. دنيا الان کوکا مي خواد.

دانلود کنید


اين آهنگ که از راديو پخشد شد مورد استقبال واقع نشد بطوريکه حتي بسياري از شرکت هاي بطري پرکني پولي براي پخش آن ندادند.


اما تيزري که در ژولاي 1971 از تلويزيون هاي آمريکا با همين آهنگ پخش شد، موج علاقه مردم را به دنبال داشت. کوکا-کولا 250 ميليون دلار براي اين  تبليغ در تلويزيون هاي امريکا هزينه کرد.


تا نوامبر همان سال، کوکا-کولا و نمايندگي هاي بطري پرکني، بيش از صد هزار نامه از مردم در مورد اين تبليغ دريافت کردند. در خواست براي اين آهنگ آنقدر زياد بود که خيلي از مردم به ايستگاه هاي راديويي زنگ مي زدند و مي خواستند که آهنگ دوباره پخيش شود.


نظرسنجي ها نشان مي دهند که اين تبليغ يکي از بهترين ها در تاريخ بوده است، و سي سال است که هنوز نت اين آهنگ از زمان نوشته شدنش به فروش مي رسد.

شايعات

شايعاتي که در خاورميانه براي کوکا-کولا ساخته شده از اين قرارند:


شايعه 1


پيغام هاي ضد اسلامي در طراحي لوگوي کوکالا وجود دارد (لا محمد لا مکه)


بعضي از مردم باورشان شده است که علامت تجاري کوکا-کولا را ميتوان با خواندن از سوي ديگرش، "لا محمد لا مکه" خواند.


پاسخ شرکت کوکا-کولا: اين ادعا درست نيست. علامت تجاري کوکا-کولا در سال 1886 در آتلانتاي ايالت جورجيا طراحي شد زمانيکه دانش عربي کمي وجود داشت.


در مه 2000? مفتي اعظم موسسه اسلامي الازهر، شيخ نصر فريد واصل، گفت که "اين علامت تجاري چه مستقيم و چه غير مستقيم توهيني به اسلام يا مسلمانان نمي کند." او همچنين گفت که اسلام با "گسترش شايعات بي بنيان و دروغهاي عامدانه که منافع عمومي يا شخصي ديگران را تحت تاثير قرار مي دهند" مخالف است.


دانلود بيانيه ي مفتي اعظم الازهر. (عربي ) (انگليسي)


 


شايعه 2


شرکت کوکا-کولا يک شرکت يهوديست. (يا گفته مي شود که شرکت کوکا-کولا وابسته به فرقه مذهبي مورمون است.)


پاسخ شرکت کوکا-کولا: خير. شرکت کوکا-کولا وابسته به هيچ مذهب يا گروه قومي نيست. کوکا-کولا هيچ دولت يا جريان سياسي يا مذهبي را پشتيباني نمي کند و با هيچکدام هم ستيز ندارد. شرکت کوکا-کولا شرکتي عمومي است و داراي سهامداراني از فرقه ها و قوميت ها و مذاهب گوناگوني از سراسر دنياست.


به اعتقاد ما اين شايعه به سال 1967 باز مي گردد، زمانيکه اتحاديه عرب، به دنبال تنش هايي که در خاورميانه بوجود آمدند، عليه شرکتهايي که در اسرائيل فعاليت مي کردند، اعلام بايکوت کرد. شرکت کوکا-کولا و شرکاي پرکننده اش، پيش از آنکه وارد اسرائيل شوند، در بسياري از کشورهاي عرب و مسلمان حضور داشت و پس از حذف بايکوت هم بازگشتند.


 


شايعه 3


کوکا-کولا حاوي موادي است که نامناسب گياهخواران و مسلمانان است.


پاسخ شرکت کوکا-کولا: هيچ يک از محصولات شرکت کوکا-کولا داراي مواد گرفته شده از پستانداران يا ماکيان نيستند. ما پيرو قوانين تمام کشورهايي هستيم که محصولاتمان در آنها به فروش مي رسند. اين کشورهايي که دين رسمي شان اسلام است همچون عربستان سعودي، مصر، اندونزي، مالزي، و پاکستان را نيز در بر مي گيرد.


 


شايعه 4


کوکا-کولا به اسرائيل کمک مي کند.


براي داغ کردن بايکوت عربها عليه شرکت کوکا-کولا و ديگر شرکت هاي امريکايي، انواع و اقسام  شايعات ساخته شد که شرکت ما به اسرائيل کمک مالي مي کند. يکي از شايعاتي که خيلي هم پخش شد اين بود که NBC گزارش کرده بوده است که کوکا-کولا اعلام کرده سود چهار روز خود را به اسرائيل مي بخشد.


پاسخ شرکت کوکا-کولا: اين اطلاعات صحيح نيستند و توسط  گروه هايي که اطلاعات اشتباه داشته اند يا خود مقاصد بدي داشته اند پخش شده اند. شرکت کوکا-کولا سياسي نيست، و هيچ کشور، دولت، يا جريان سياسي يا مذهبي خاصي را پشتيباني نمي کند.


شرکت کوکا-کولا و شرکاي پرکننده ي آن(شرکت هايي که فقط بطري پر مي کنند) در بيش از 200 کشور دنيا فعالند. خود شرکت کوکا-کولا يک شرکت جهانيست اما تجارت کوکا-کولا در هر کشوري مربوط به همان کشور است. نوشيدني هاي کوکا-کولا توسط همکاران پرکننده آن که داراي کارخانه هاي نوشابه پرکني و مرا کز فروش و توزيع هستند و آفراد بومي بسياري را به کار گماشته اند، توليد و فروخته مي شوند.


گردآور و مترجم : محسن قاسمي


منابع:

www.coca-cola.com

www.about.com



No comments:

Post a Comment